Home Blog Pagina 407

Kees van Gelderen is bestuurslid facilitaire zaken bij GJS

Vandaag spreken wij met Kees van Gelderen, de 48-jarige bestuurslid facilitaire zaken van voetbalvereniging GJS. Kees geniet van zijn taken en de fantastische groep vrijwilligers om hem heen.

Voetbalcarrière
Kees van Gelderen begon toen hij tien jaar oud was met voetballen bij SC Gorkum. Na een periode stapte hij over naar gvv Unitas, daar begon hij met keepen. Vervolgens heeft Kees nog gespeeld bij asv Arkel en gvv SVW. Hij moest helaas stoppen met voetballen, vanwege een blijvende blessure. Op de site van GJS stond een oproep aan de leden voor materiaalbeheer. Kees heeft zich hiervoor opgegeven en een maand later was hij bestuurslid facilitaire zaken. Dat doet hij nu vanaf oktober 2021.

Facilitaire zaken
We vroegen Kees wat zijn functie inhield: ‘’Ik mag samenwerken en soms sturing geven aan een fantastische groep vrijwilligers die elke maandag, dinsdag en vrijdag aanwezig zijn om onderhoud te doen. Onderhoud aan pand, velden en bijgebouwen. ’’Op de foto is de groep te zien van links naar rechts: Bram, Pim, Sjaak, Wil, Louis, Dik en Rob. Twee personen staan niet op de foto, dat zijn Peter en Herman die alle velden voorzien van lijnen.”

Naast het samenwerken met de mensen van de onderhoudsploeg, bestelt Kees voetbalmaterialen en andere benodigdheden voor de club. ‘’Samen met twee dames, Raya en Layla, regelen wij een inlever- en uitgeefdag van de materialen en kleding. Voor aanvang van het nieuwe seizoen zorgen wij ervoor dat alle ballenkarren weer voorzien zijn van ballen. Teams die niet voorzien zijn van kleding proberen wij aan te kleden in het tenue van GJS.’’

GJS
Sinds Kees zijn zoon Jayvie is gaan voetballen bij GJS, is hij altijd betrokken geweest bij zijn team. Toen zijn trainer stopte is Kees samen met een andere vader van het team de kinderen gaan trainen. Dat doet hij nog steeds. Kees zijn jongste zoon Jazzley voetbalt nu ook bij GJS en ook bij hem probeert Kees trainingen bij te staan.

GJS is nu druk bezig met het realiseren van het verbouwen van het clubgebouw. Er komen nieuwe kleedkamers, de bestuurskamer wordt groter en er komt een groot overdekt terras. Daarnaast gaat de gemeente Gorinchem beginnen met het renoveren van het trainingsveld en het vernieuwen van het hoofdveld, wat een kunstgrasveld wordt.

Voor de aannemers zou Kees aanspreekpunt zijn, maar wegens zijn eigen werkzaamheden doet hij dit nu samen met Sjaak. Met het bovenstaande zijn ze bij GJS het meeste bezig. ‘’Daarnaast zijn we bezig met voorbereidingen te treffen voor het volgende voetbalseizoen.’’

‘’De jeugd is de toekomst. Door de manier van training geven en het beleid van GJS bestaat de mogelijkheid dat de jeugd ooit in het eerste van GJS komt te voetballen. Waarom? spelers die bij GJS voetballen worden niet betaald!’’

Klik op GJS voor de laatste artikelen over de club.
Klik op GJS voor meer informatie over de club.

Club van de Week-Introductie v.v. GOZ

0

In onze rubriek “Club van de Week” bieden wij wekelijks een podium aan een club die dat verdiend. Deze week is v.v. GOZ uit Mijnsheerenland verkozen. In de loop van de week zullen wij drie leden van de club interviewen. In deze interviews gaan we in gesprek met een bestuurder, belangrijke vrijwilliger en eerste elftalspeler. Deze interviews zullen wij plaatsen op onze website, Facebook en Instagram. Wil u niets missen over deze interviews? Houd dan onze website, Instagram en Facebook-pagina in de gaten!

De rijke historie van v.v. GOZ
Voetbalvereniging GOZ werd officieel opgericht op 17 april 1949. Wat niet veel mensen weten is dat de ‘geboorteaangifte’ van de vereniging eigenlijk te laat was. De echte oprichting vond al plaats op 30 juni 1948.

De jongens de wei in!
Net na de oorlog op 30 juni 1948 kwamen een aantal heren bij elkaar die graag een voetbalvereniging wilde beginnen. De oprichters van de club waren net zo enthousiast over het spel als wij nu! De naam in de eerste periode was nog geen GOZ, maar O.Z.M. dat staat voor Oranje-Zwart Mijnsheerenland. In deze periode werd er gespeeld op een stukje weiland, aan het Molenpad, dat ter beschikking was gesteld door Jacob van der Erven. Vandaar dat GOZ vandaag de dag nog altijd op Sportpark De Erve speelt.

Westmaas en Mijnsheerenland
In diezelfde periode speelde er ook in Westmaas een aantal jongens af en toe een wedstrijd. Zij hadden echter geen beschikking over een eigen terrein. De jongens uit Westmaas zochten hierom op een gegeven moment contact met het bestuur van O.Z.M. om samen een sterke vereniging op te bouwen. Dat voorstel werd door het toenmalige bestuur aangenomen. De naam moest hierom veranderen, aangezien de club nu bestond uit leden uit Mijnsheerenland en Westmaas. De naam werd toen Oranje Zwart, maar al snel sprak men over Gemengd Oranje Zwart. Vandaar dat de naam nu nog altijd GOZ is.

Een club in ontwikkeling
In 1967 verhuist GOZ naar de locatie aan de Van der Waalstraat. Er kon toen gebruik worden gemaakt van twee velden en een kantine. De club bleef zich ontwikkelen en in 1971 kwam er een nieuwe kantine en werd er een licht installatie geplaatst langs de velden.

Een aangeklede club
In 1979 bestond GOZ 30 jaar. De club had toen zo´n 400 leden. In deze periode ontstaat ook de gedachte voor de aanleg van een derde veld en de nieuwbouw van een clubhuis. In 1983 wordt het derde veld eindelijk realiteit. Dat was hard nodig gezien het nog altijd groeiende ledenaantal. Als op 15 maart 1986 het nieuwe clubgebouw wordt geopend, is de uitbreiding rond. Ook deed de shirtsponsoring destijds intrede bij GOZ. Het eerste elftal speelde in 1987 voor het eerst in een nieuwe outfit met shirtsponsor.
Ontwikkelingen op elk gebied zijn er bij een club als GOZ altijd. Zo wordt er begin jaren ‘90 gedacht aan de bouw van een tribune. Dit is echter nooit van de grond gekomen. Wat wel doorgang heeft gevonden is de bouw van nieuwe kleedaccommodaties. Menig lid heeft daar financieel een steentje aan bijgedragen door bijvoorbeeld de verkoop van loten. Ook toonden vele leden hun betrokkenheid bij de bouw door flink de handen uit de mouwen te steken. September 2001 is het dan zover en worden de nieuwe kleedkamers feestelijk geopend. Ook is er in deze periode een eigen parkeerterrein naast de kantine aangelegd.

Feestjaar 2023/2024
Nu nog is GOZ in ontwikkeling. Het leden aantal blijft toenemen en inmiddels heeft GOZ ook een “Voetbalfabriek”, waar jongens en meiden van vijf en zes jaar op een speelse manier kennis maken met voetballen en de vereniging. Ook is er inmiddels een meiden elftal actief.
In het seizoen 2023-2024 bestaat GOZ 75 jaar. De club zal dan een jaar lang veel evenementen gaan organiseren om dit te vieren. De precieze invulling van deze evenementen zullen later bekend gemaakt worden.

Klik hier voor meer artikelen over GOZ
Klik hier voor meer informatie over GOZ

‘Bang dat je nooit meer kunt bewegen’, aldus Jeffrey van Es van vv Melissant

Wat voor Jeffrey van Es begon als een normale werkdag, eindigde eind oktober vorig jaar in een nachtmerrie. De voetballer van Melissant kreeg binnen anderhalf uur een complete uitval van zijn lichaam, belandde maanden in het ziekenhuis en lag twee dagen lang zelfs op sterven. Inmiddels krabbelt hij langzaam weer op. “De eerste dag thuis, komt die klap pas binnen…”

Een heftig, ontroerend, maar evenzo inspirerend verhaal. Vooral door de manier waarop de twintigjarige Van Es het rustig en nuchter vertelt. “Dat duurde ook wel even hoor, voordat ik dat kon.” Om alles zo goed mogelijk te kunnen begrijpen, beginnen we bij het begin. Zijn liefde voor Melissant. “Sinds mijn vierde, met mijn ouders mee en begonnen bij de kabouters. Vrienden in het team, gewoon de hele sfeer van de club.” Een biertje doen met de tegenstander, gezellig blijven hangen en wedstrijdjes spelen in het tweede. Mooi, al werd het nog mooier, voor de aanvaller. “Ik heb een paar wedstrijdjes in het eerste gespeeld, daar zat ik nog niet vast bij, maar dat zou wel graag willen! En dit seizoen vertrok een ‘concurrent’ uit één…”

In slaap
Tijd om zijn kans te grijpen, zou je zeggen. Tot hij het, op die beruchte 25 oktober van vorig jaar, helemaal mis voelde gaan. “Ik was gewoon aan het werk en binnen anderhalf uur, kreeg ik een complete uitval. Van mijn schouders, zo naar beneden.” Van Es werd vervolgens met spoed vervoerd en opgenomen in het ziekenhuis. “Door een virus is een ontsteking in mijn ruggenmerg ontstaan, alleen weten ze niet wat, welke of hoe het daar is gekomen. Eigenlijk weten ze nog bijna niks.” Wat ze wel weten? “Dat het tegen mijn zenuwen heeft geduwd, waardoor mijn lichaam in slaap is gevallen. Het was geen verlamming.” Zware dagen en weken volgden. “Ik heb daarna twee weken niet kunnen bewegen en had 24 uur per dag een gevoel van tintelen.”

Van Es lag uiteindelijk twee maanden in het ziekenhuis en ook daar voerde hij een strijd. Een zware strijd. “Ik was wel gewoon wakker en bij, maar mijn ademhaling was slecht. Daardoor lag ik twee dagen op sterven en dachten ze aan een kunstmatige coma.” Toch kozen ze daar uiteindelijk niet voor. “Ze wisten dan eigenlijk ook niet zo goed waar ze naar moesten zoeken, dus het risico was te groot.” De twintiger bleef zelf vechten om adem te halen en kreeg daarbij hulp van een therapeut. “Op die manier leerde ik om te ademen via mijn buik, dat lukte wel!” Dat doorzettingsvermogen is typerend voor Van Es. “Ik heb twee jaar geleden de knop omgezet, was juist heel sportief bezig. Letten op mijn voeding, naar de sportschool en natuurlijk voetballen. Op dat moment was ik overdreven fit.” En toch gebeurde het dus. “Ik had nog nooit ergens last van gehad…”

Rolstoel en rollator
Na twee weken niet zelf kunnen bewegen, kwam zijn kracht langzaam weer een klein beetje terug. “Dat was echt nog heel minimaal. Ik moest opnieuw leren lopen, staan en een bal gooien. Mijn spieren waren natuurlijk enorm afgenomen.” En hoewel Van Es vooral veel lag te slapen, voelde hij wel de steun van zijn omgeving. “Trainers kwamen langs, teamgenoten deden videobellen en natuurlijk mijn familie!” Het gaf hem de kracht om niet op te geven en te blijven ‘knallen’, zoals hij zelf zegt. “Daardoor bleef ik positief. Heel het team heeft tijdens die periode met mij meegeleefd.” Een periode vol met hobbels, vertelt hij. “In het ziekenhuis zeiden ze letterlijk: Bloedtransfusie is ‘Plan A’, een ‘Plan B’ hebben we niet. Als dat niet aanslaat, weten we eigenlijk niet wat we moeten doen. Dan ben je echt bang dat je nooit meer kunt bewegen…” Gelukkig sloeg die bloedtransfusie wél aan en dus zet Van Es inmiddels weer stapjes richting een volledig herstel. “De afgelopen zes weken ben ik in het revalidatiecentrum geweest.” Dan, hoorbaar opgelucht: “Ik kan mezelf weer aankleden! Het gevoel in mijn benen en handen, komt langzaam weer terug.”

Eenmaal thuis, kwam toch de klap. “Dat was een besefmoment… In het ziekenhuis leef je echt onder een steen, dan heb je niet door wat dit allemaal doet met je omgeving. Dat jongens op de club met tranen in hun ogen zitten.” Van een rolstoel, naar schuifelen met een rollator. Onwerkelijk voor een jongen van twintig. “Pas sinds kerst loop ik zonder. Eerst nog voorzichtig langs de muren, maar inmiddels loop ik bijna weer hetzelfde.” Mede dankzij ergotherapie, bezoekjes aan de fysio en de vele oefeningen thuis. “Met bepaalde klei of door ‘piano te spelen’, met mijn vingers op tafel. Allemaal om die fijne motoriek weer terug te krijgen.”

Geen terugval
Het is een rollercoaster waar Van Es de afgelopen maanden in heeft gezeten, die nu langzaam tot stilstand begint te komen. “Nu besef ik pas: ik heb gewoon op sterven gelegen. Je bent op dat moment hele dagen bezig in het ziekenhuis, dan heb je helemaal geen tijd om daaraan te denken. Maar het is natuurlijk niet zomaar iets.” Toch begint nu, al is het nog minimaal, de zon weer een beetje te schijnen. “Het gaat nu allemaal goed.” Sterker nog, Van Es is ook alweer aan het werk. Als automonteur. “Eerst zou ik alleen de telefoon opnemen, maar inmiddels ben ik al weken gewoon weer in de ochtend aan het werk. Niemand had verwacht dat ik nu al zou kunnen lopen, laat staan werken.”

Toch, blijft veel de komende tijd onzeker. “Ze hebben nog altijd geen idee wat ik nou heb, of eigenlijk had. Door die bloedspoeling is het virus of de ontsteking in ieder geval uit mijn ruggenmerg. Nu hopen ze gewoon allemaal voor me dat het zo blijft.” De eerste voortekenen zijn positief. “Het afbouwen van de medicijnen gaat goed, ik heb geen terugval gekregen.” En dus begint Van Es stiekem alweer een beetje te dromen. “Voorlopig heb ik de minste kracht in mijn benen en voeten. Ook mijn uithoudingsvermogen, vooral van mijn romp, is nog heel laag. Ik ben snel moe.” Intervaltraining bij de fysio, moet daarbij gaan helpen. “Heel hard lopen, of eigenlijk snelwandelen, hardlopen heb ik nog niet geprobeerd. Daarvoor heb ik nog te weinig stabiliteit.” Zijn doel? Zo snel mogelijk weer voetballen! “Mijn voetbalschoenen aantrekken, rondjes rond het veld rennen en een balletje passen, dat lijkt me nu al super! Er gewoon weer bij zijn…”

Dankbaar
Hoe nuchter hij soms ook klinkt, emotioneel is het allemaal natuurlijk wel. “Ik denk dat het bij mijn eerste wedstrijd wel losbarst, dan komen de tranen. Ik zou zó graag weer op dat veld staan.” Maar voorlopig, is ook die terugkeer nog in nevelen gehuld. “Doordat ze niet weten wat het is, is het lastig in te schatten wanneer en hoe het gaat.” Fitter voelen, weer onder de mensen komen en de mensen van ‘zijn club’ vertellen hoe het met hem gaat. Van Es is, hoe gek dat ook klinkt, een dankbaar mens. “Als ik langer niet had kunnen bewegen, kwam het misschien wel nooit meer terug. Daar was ik op een gegeven moment het meeste bang voor. Nu ben je al blij, dat je de dood hebt overleefd…”

Klik op Melissant voor de laatste artikelen over de club.
Klik op Melissant voor meer informatie over de club.

S.V. Capelle behaalt belangrijke overwinning bij Haaften: 0-1

S.V. Capelle ging zaterdag op bezoek bij Haaften. S.V. Capelle nam in de eerste helft het meeste initiatief, maar tot grote mogelijkheden leidde dit niet. Ook aan de andere kant van het veld gebeurde weinig bij het Capelle doel. Wel was er kort voor rust nog een gevaarlijke inzet van Haaften, maar Capelle keeper Jasper Verduijn redde goed.

Kort na de rust een goede mogelijkheid voor Capelle: Sven Stokkermans bracht Quinten van Caem in stelling, maar die zag zijn schot geblokt worden. In de 59e minuut een overtreding van Haaften binnen de eigen 16 meter. Haaftenaar Johnnie Noorthoek moest vanwege zijn tweede gele kaart van het veld en Quinten van Caem schoot Capelle via de toegekende penalty naar de 0-1. Even later was Ferry Caron dicht bij de 0-2, maar helaas voor Capelle ging zijn lob net naast het Haaften doel. Daarna nog enkele goede mogelijkheden voor Capelle, maar het verzuimde de voorsprong uit te breiden. In de slotfase werd dit Capelle bijna fataal. Een penalty van Haaften werd gepakt door keeper Jasper Verduijn en even later volgde nog een gevaarlijke indirecte vrije trap van de gastheren. De 0-1 bleef echter staan, waardoor S.V. Capelle drie belangrijke punten kon bijschrijven en nu van de laatste plaats in 3E af is.

Komende zaterdag speelt S.V. Capelle thuis tegen het zaterdagelftal van Dongen. Er wordt om 14.30 uur afgetrapt op het Mandemakers Sportpark.

foto’s: Alwin Vos

Klik hier voor meer informatie over SV Capelle
Klik hier voor meer artikelen over SV Capelle

Spirit toont veerkracht en wint bij Neptunus-Schiebroek: 2-3 (door Eric de Vendt)

Spirit heeft zaterdag de uitwedstrijd bij Neptunus-Schiebroek met 2-3 gewonnen. De Ouderkerkers toonden in de 2e helft veerkracht door een 2-0 achterstand om te buigen naar winst.

Spirit startte goed en creëerde kansen om de score te openen. Toch was het de thuisclub die halverwege de eerste helft op voorsprong kwam. Een goede voorzet achter de Spirit defensie werd alert ingeschoten door Neptunus-Schiebroek. Spirit zette vervolgens aan en waren dichtbij de gelijkmaker. Ruben Sloof zag zijn inzet in het zijnet belanden en Lukas Bos kopte naast het doel. Ook kreeg de Rotterdamse doelman assistentie van één van zijn verdedigers, die een bal van de doellijn werkte. Vlak voor rust was Patrick Bom kansloos op een schot in de lange hoek, waardoor Neptunus-Schiebroek met een 2-0 voorspong kon gaan rusten.

In de 2e helft zette Spirit een tandje bij. Robbin Brouwer verraste bijna de Neptunus-doelman in de korte hoek. Even later was het de verdediger die een goede voorzet gaf op het hoofd van Ruben Slooff: 2-1. Een vervroegd Ouderkerks kwartiertje brak aan. Een paar minuten later kopte Lukas Bos uit een corner in. De bal werd uiteindelijk door een Rotterdamse speler het doel in gelopen (2-2). Spirit ging door voor de winst. Cris de Jong ging op avontuur, liep zich vast, maar de afgeslagen bal kwam voor de voeten van Lukas Bos die beheerst van 20 meter inschoot: 2-3.

Spirit controleerde de rest van de wedstrijd. Neptunus-Schiebroek zocht nog wel naar de gelijkmaker, maar de ploeg van Richard van Cappellen kwam niet meer in problemen. Zelf kreeg het nog wel een aantal kansjes, maar de 2-3 bleef op het scorebord.

Door de overwinning blijft Spirit op de 2e plaats staan. Sparta won nipt bij Slikkerveer (2-3) en blijft koploper. Het verschil met Spirit is 1 punt, maar Spirit heeft een wedstrijd meer gespeeld. Volgende week is Spirit vrij (ivm oneven aantal teams in de competitie) en kan Sparta, dat thuis SVS ontvangt, de voorsprong uitbouwen tot 4 punten. Nieuwerkerk staat 3e, dat volgende week in de thuiswedstrijd tegen Strijen op 1 punt kan komen van Spirit. SVS, de rode lantaarn drager van de 2e klasse F, won zijn 2e wedstrijd van het seizoen. Op eigen veld werd met 4-1 gewonnen van Hillegersberg.

Het is ongekend spannend rondom de degradatieplaatsen onderin de competitie. SVS heeft 10 punten, net zoveel als FC Binnenmaas (3-2 nederlaag bij Pelikaan). De ploeg uit Maasdam heeft wel een wedstrijd minder gespeeld. Strijen, dat met 3-2 won van Alexandria’66, staat 11e met 1 punt meer. Slikkerveer staat, met weer 1 punt meer dan Alexandria’66, op de 10e plaats. Deze plaats geeft recht om via de nacompetitie alsnog lijfsbehoud af te dwingen. Alexandria’66 en Hillegersberg staan daarboven. Zij zullen vooralsnog samen uitmoeten vechten wie zich veilig speelt en wie ook die nacompetitie moet gaan spelen.

Klik op vv Spirit voor de laatste artikelen over de club.
Klik op vv Spirit voor meer informatie over de club.

100% score voor selectie R.W.B.

Zowel RWB 1, 2 als JO19-1 behaalden zaterdag 18 maart de volledige winst. RWB-JO19-1 sluit in de 2e klasse door de overwinning op SC’Zand JO19-2 aan bij de koplopers Sarto en SV Reeshof, RWB 2 verstevigt door de winst op GDC zijn koppositie en RWB 1 doet met de overwinning op koploper SCO goede zaken in de strijd om de 3e periode. De selectie van RWB behaalde met 9 punten uit 3 wedstrijden een 100% score. Met scheidsrechter Owen Struijk had RWBSCO een van de jongste scheidsrechters die in de 4e klasse rond loopt. Hij had de wedstrijd prima onder controle en zorgde er mede voor dat de wedstrijd sportief verliep en nooit uit de hand liep.

RWB legde in de eerste helft tegen het Oosterhoutse SCO veel energie in de 1 op 1 duels. Koploper SCO mocht van RWB in deze eerste helft de bal hebben en werd daardoor min of meer gedwongen het spel te maken. RWB voelde zich comfortabel in deze rol en was met uitvallen gevaarlijker dan SCO. Dit resulteerde halverwege de eerste helft door een goal van  Kevin de 1-0 voorsprong op. Kevin Remie, die na wat weken droog te hebben gestaan, liet zien dat hij langzaam weer terug in vorm begint te komen. De ruststand werd met 1-0 bereikt maar na rust startte SCO beter dan RWB en kwam ook al snel weer terug in de wedstrijd. In de periode meteen daarna was het doelman Björn van den Bersselaar die RWB met mooie reddingen behoedde voor een achterstand. Dit leverde hem, bleek na de wedstrijd, de titel Man of the Match op. Rondom de 50e minuut volgde de doelpunten zich snel achter elkaar op. De 2-1 van Bram van Iersel kwam 1 minuut na de 1-1 en de 2-2 volgde nog geen minuut later. Lang bleef het 2-2, werden de ruimtes groter en kregen beide ploegen om en om mooie kansen. In deze periode was het als toeschouwer een feest om langs de kant te staan. Door een goal van Koen van Baardwijk, twee minuten voor het einde van de reguliere speeltijd, dacht RWB de buit binnen te hebben. In blessuretijd kwam SCO tot teleurstelling van alle RWB-ers weer op gelijke voet. Daarmee was de wedstrijd echter nog niet gespeeld, Jordy van der Klaauw had namelijk de winnende treffer op zijn schoen waarmee ging er een explosie van vreugde door Sportpark De Gaard. De 4-3 overwinning op koploper SCO was met name door de manier waardoor deze tot stand kwam een van de mooiere overwinningen van het seizoen.

Door de overwinning van RWB op SCO en het verlies van SSW tegen Dubbeldam staat RWB nu wat steviger op de belangrijke 3e plaats. Volgende week, zaterdag 25 maart, gaat de 3e periode verder met een uitwedstrijd tegen Irene’58 uit Den Hout.

Klik op RWB voor de laatste artikelen over de club.
Klik op RWB voor meer informatie over de club.