Home Blog Pagina 410

Club van de Week- Bart van Laarhoven de betrokken vrijwilliger van Blauw-Wit’81

Bart van Laarhoven is 34 jaar oud en heeft met uitzondering van een uitstapje naar TSV Longa zijn hele loopbaan bij Blauw-Wit’81 gevoetbald. Daarnaast heeft hij meerdere vrijwilligers functies ingevuld bij de club. Momenteel is hij actief als jeugdtrainer.

Spelers carrière
Bart van Laarhoven begon op zijn zesde met voetballen bij Blauw-Wit. Hier heeft hij vrijwel zijn hele loopbaan gespeeld. Wel maakte hij op zestienjarige leeftijd een kort uitstapje naar TSV LONGA. Destijds stond hier toevalligerwijs de huidige hoofdtrainer van Blauw-Wit, Sofus de Rooij aan het roer. Na anderhalf jaar keerde Laarhoven terug bij Blauw-Wit. Hier speelde hij tot vorig jaar in het eerste elftal.

Vrijwilligers functies
Momenteel is van Laarhoven actief als trainer. Vorig jaar ben ik halverwege het seizoen gestart met training geven aan de jongste jeugd (JO7 en JO8). Toen begon ook mijn zoontje met voetballen. Dit jaar ben ik trainer van JO9. Ik ben erg trots op de jongens en meiden die afgelopen jaar grote stappen hebben gezet. Er is een erg gezellige sfeer binnen het team, wat mooi is om te zien. Aan het begin van het jaar verloren we met grote uitslagen, maar inmiddels gaat het beter. We hebben in de derde fase zelfs al vier wedstrijden gewonnen!”
Naast training geven probeert Bart sinds dit jaar om nieuwe jeugdleden te werven, zodat er in iedere leeftijdscategorie voldoende spelers zijn. Ook organiseert hij het jaarlijkse jeugd zaalvoetbaltoernooi. Verder is Bart zo’n zes jaar bestuurslid geweest van Blauw-Wit.

“Bij Blauw-Wit voel ik me thuis”
Van Laarhoven zet zich hard in voor de club, omdat hij hier al komt vanaf zijn zesde. “Bij Blauw-Wit heb ik heel veel vrienden leren kennen. Het is een gezellige, sociale en warme vereniging met een goede sfeer, waar ik me als kind altijd erg thuis voelde. Dat gevoel wil ik ook graag overdragen aan de huidige generatie.”

Volger van het eerste
Van Laarhoven was tot vorig jaar onderdeel van het eerste elftal. Hierdoor kent hij alle spelers erg goed. Daarnaast mag hij meetrainen als hij wil. “Ik heb de mogelijkheid om nog mee te trainen, maar na mijn baanwissel van afgelopen zomer, is dat er nog niet van gekomen. Na ruim 16 jaar bijna alles aan de kant te hebben gezet om te kunnen trainen en voetballen heb ik daar ook wel vrede mee.”

Toen ik zelf nog een kind was kwam ik vrijwel iedere thuis wedstrijd kijken bij het eerste om het score bord te doen. Vandaag de dag volg ik de prestaties van het eerste elftal nog altijd. Ik ga niet elke week kijken, maar kies soms een wedstrijd uit om te gaan kijken met mijn kinderen. Al willen mijn kinderen dan liever met me voetballen op het trainingsveld dan naar de wedstrijd kijken.

Huidig seizoen
In het huidige seizoen heeft Bart nog niet veel wedstrijden van het eerste kunnen kijken, maar hij hoorde wel dat het elftal erg wisselend presteert. “Qua potentie is het een kwalitatief erg goede groep met veel talent. Er zit meer voetbaltalent in dan in mijn generatie. Echter gaat het in de vierde klasse niet altijd alleen om het voetballend vermogen. Soms zijn er andere dingen nodig om te winnen, maar dat is soms nog lastig voor het team.”

Klik op Blauw-Wit’81 voor de laatste artikelen over de club.
Klik op Blauw-Wit’81 voor meer informatie over de club.

Kris van Efferen van FC Binnenmaas heeft alle vertrouwen in handhaving

Vandaag gaan we in gesprek met Kris van Efferen van FC Binnenmaas. De pas 19-jarige Kris speelt nu al in het eerste van ‘de mooiste club’, FC Binnenmaas. Door zijn vader had die ‘gelukkig’ geen andere keuze dan op voetbal gaan.

Carrière
Sinds dat Kris vier is speelt die al bij FC Binnenmaas en is er nooit meer weggegaan. ‘Vanaf de E’tjes heb ik eigenlijk altijd in het eerste team gespeeld in de jeugd. Hierdoor kon ik me goed ontwikkelen en heb ik fantastisch goede trainers gehad in de jeugd.’

‘Toen ik vorig jaar in de jo19-1 zat heb ik mijn leukste en beste jaar in de jeugd bij FC Binnenmaas gehad. Ik mocht aanvoerder zijn van het team en we zijn kampioen geworden in de hoofdklasse, zonder ook maar één wedstrijd niet gewonnen te hebben. Doordat we kampioen waren geworden mochten we na de winterstop de competitie hervatten in de vierde divisie. Dit was voor mij en de rest van het team voor het eerst in ons leven dat we op zo’n niveau mochten voetballen. Door deze ervaring zijn wij als team en elke speler als individu zo erg gegroeid in kwaliteiten.’

‘Mede door deze successen en prestaties kreeg ik tijdens het jo19-1 seizoen al de kans op wedstrijden te spelen voor de senioren. Eerst moest ik een competitiewedstrijd meedoen met het tweede team. Ik startte daar in de basis en het ging heel lekker. Toen mocht ik die week erop meetrainen met het eerste en heb ik ook dat weekend mijn debuut gemaakt in de competitie bij het eerste. Dit was voor mij echt een prachtig moment. Hierna heb ik ook nog een aantal wedstrijden mogen spelen voor het eerste en ook nog twee goals mogen scoren, waarvan één goal in een competitie wedstrijd tegen Deltasport Vlaardingen.’

Hier bleef het allemaal niet bij, want ook het seizoen met de jo19-1 werd goed afgesloten. ‘Ook wonnen we met de jo19-1 aan het einde van het seizoen de Hoeksche Waard Bokaal. Dit was de laatste kans dat ik hem kon winnen in mijn leven en ook tevens de eerste keer dat ik hem had gewonnen in mijn leven. Dit was dan natuurlijk de absolute kers op de kaart voor mijn laatste seizoen als jeugdspeler.’

Huidig seizoen
‘Helaas liep ik in de Hoeksche Waard bokaal finale vorig jaar een bovenbeenblessure op. Dit zorgde ervoor dat ik in het nieuwe seizoen niet gelijk fit was om te voetballen bij het eerste van FC Binnenmaas, wat ik natuurlijk wel heel graag had gehoopt. Nadat ik in een oefenwedstrijd in de voorbereiding weer uit was gevallen met dezelfde blessure ben ik langzaam gaan herstellen en heb ik eerst twee wedstrijden bij de onder 23-1 gespeeld. Ik trainde wel altijd met het eerste. Na deze twee wedstrijden met de onder 23 mocht ik weer wedstrijden spelen in het eerste. En tegen VVGZ uit mocht ik dan eindelijk beginnen in de basis 11 van FC Binnenmaas 1. Hier was ik ongelofelijk blij mee en trots op. Het ging best lekker die wedstrijd en daarna heb ik nog een aantal wedstrijden achter elkaar in de basis gestaan.’

Waar Feyenoord is, is Kris ook. Feyenoord deed het vorig jaar en ook dit jaar weer goed in Europa, dus dat zorgt ervoor dat Kris de nodige trainingen mist en daardoor zijn basisplek ook af en toe kwijt is. ‘Tot de laatste vier wedstrijden, de afgelopen vier competitie wedstrijden die ik mee mocht doen stond ik wel weer in de basis en hoefde ik het niet meer te doen met in invalbeurt. Mijn laatste wedstrijd was tegen VVGZ thuis. Ik ben namelijk op 9 maart geopereerd aan mijn borst. Hierdoor mag ik zes weken niet sporten, dus het is misschien einde seizoen voor mij. Maar wie weet lukt het nog om een paar wedstrijden te kunnen spelen aan het eind van het seizoen en het team te helpen om te handhaven, wat zo belangrijk is voor ons.’

Hoogte- en dieptepunten
De hoogtepunten van Kris heeft die allemaal in één seizoen behaald. ‘Het kampioen worden met de JO19, promoveren met de JO19, Hoeksche waardbokaal winnen met de JO19 en debuut maken bij het eerste als JO19 speler allemaal in één seizoen. Dat is echt mijn absolute hoogtepunt en droomseizoen geweest als voetballer.’ Dat is geen verkeerd seizoen om op terug te kijken!

Zijn dieptepunt heeft betrekking tot dit seizoen. ‘We moeten dit seizoen helaas strijden tegen degradatie terwijl we aan het begin van het seizoen juist als doel hadden om te strijden voor promotie. Dan is dat toch zware teleurstelling.’

Het ideale team van Kris
‘Ik hoop dat ik in de toekomst nog veel wedstrijden kan gaan spelen in het eerste van FC Binnenmaas. Ook hoop ik dat mijn vrienden waarmee ik in de jeugd speelde ook mogen doorstromen naar het eerste en dat we als team met vrienden mooie successen, zoals kampioenschappen en promoties mogen beleven.’

Trainers en een echte man van en voor de club!
‘Eigenlijk heb ik een aantal trainers gehad in de jeugd waar ik echt super dankbaar voor ben en zonder hun had ik nu nooit dezelfde voetbalkwaliteiten gehad als ik nu heb.
De volgende trainers zijn heel belangrijk geweest voor mij:
– Rob van Esch
– Marius Heinenman
– Kenchi Orcadio
– Peter Heiszwolf
– Michel van Noort
En natuurlijk al hun assistenten en de andere trainers die ik heb gehad. Maar naast deze trainers is Ad van der Borst misschien wel de belangrijkste persoon binnen FC Binnenmaas. Door de gepensioneerde Ad hebben wij altijd kunnen voetballen op FC Binnenmaas. Zelfs als we vroeger geen bal hadden om mee te voetballen gingen we altijd naar Ad toe om te vragen of we een bal mochten lenen. Soms mochten we inderdaad een bal lenen maar vaak ook niet, dit lag aan zijn humeur die dag haha.’

Klik op de link voor meer artikelen over FC Binnenmaas
Klik op de link voor meer informatie over FC Binnenmaas

Kevin le Duc van vv Spijkenisse wil een nog completere spits worden

Vandaag gaan we in gesprek met Kevin le Duc van vv Spijkenisse. De spits heeft zijn debuut in het eerste al mogen maken en zijn doel is om onbetwiste basisspeler te worden bij vv Spijkenisse 1.

Carrière
Kevin is begonnen met voetballen toen die zeven jaar was bij vv Spijkenisse. Hij ging van de F4 naar de F1 en één ding was al duidelijk bij Kevin, verdedigen was niks voor hem. ‘Ik wilde alleen maar scoren en verdedigen vond ik niet heel leuk.’ Het jaar erna speelde Kevin in de E3 en werd gescout door Sparta, maar tevergeefs. Het seizoen erop speelde Kevin in de E1 en kwam Sparta weer langs. Helaas voor Kevin zat het er net weer niet in en zo bleef hij bij vv Spijkenisse. Op dit moment speelt Kevin in de O23 van vv Spijkenisse. Zijn debuut heeft die al gemaakt in het eerste en dat smaakte wel naar meer!

Naast het spelen is Kevin ook een assistent-trainer. Dit seizoen heeft die de 013 van vv Spijkenisse onder zijn hoede en volgend seizoen heeft die de O16 van vv Spijkenisse onder zijn hoede.

Huidig seizoen
Het huidige seizoen gaat goed, zowel persoonlijk als van het team. ‘Ik heb een goede voorbereiding gedraaid en hierdoor zat ik gelijk goed in mijn vel. Ik maak nu veel doelpunten en loop bijna één op één in de competitie. Er zijn natuurlijk nog veel verbeterpunten waar ik aan moet werken om een completere spits te worden, maar voor nu kan ik zeker tevreden zijn over hoe het gaat.’

Hoogte- en dieptepunten
Het hoogtepunt uit Kevin zijn voetbalcarrière is heel duidelijk. ‘Mijn hoogtepunt is tot nu toe toch wel mijn debuut in het eerste elftal van vv Spijkenisse. Het is toch wel heel leuk als je heel je leven bij die club heb gevoetbald en dat je dan je debuut mag maken in een eerste elftal. Helaas verloren we de wedstrijd wel en was het zeker niet in een goede invalbeurt, maar misschien ook wel een beetje door de spanning. Maar het was zeker een mooi moment.’

Het dieptepunt van Kevin zijn voetbalcarrière was een aantal seizoenen geleden. ‘Ik zat in de O15 en het eerste halfjaar zat ik in de O15-3. In die tijd overleed mijn vader ook en zo kwam ik een lastige situatie waarin ik het plezier in het spelletje verloor. Voor de winterstop kwam ik uiteindelijk nog in de O15-1 en daar heb ik veel wedstrijden gespeeld en het seizoen afgemaakt.’

Persoonlijke doelen
Kevin zijn doel is duidelijk. Vaste basisspeler worden in het eerste van vv Spijkenisse en daar zijn goals maken! ‘Als ik eerste spits word dan wil ik zoveel mogelijk goals en minuten maken. Daar zal ik dan mijn volgende doelen bepalen, maar eerst dit doel behalen!’

Dit seizoen wil Kevin kampioen worden met de O23 en volgend seizoen wil die zijn stempel gaan drukken in het eerste van Spijkenisse.

Ruwengely Albertus
Kevin wil ook nog iemand benoemen waar die heel lovend over is binnen de club. ‘Dat is natuurlijk Ruwengely Albertus. Hij is de hoofdtrainer van het team waar ik assistent ben. Hij heeft mij met veel dingen geholpen binnen en buiten het veld en dat waardeer ik enorm. Hij is een echte vriend van mij en er worden veel grappen gemaakt, maar we staan altijd voor elkaar klaar!’

Foto: Sven Tilleman

Meer informatie over VV Spijkenisse? Klik hier.
Klik hier voor meer artikelen van VV Spijkenisse.

VV Dubbeldam keeper Miranda Ooms twijfelt of ze bewust of onbewust steeds op de goede plek staat

Miranda Ooms is 20 jaar oud en is sinds 2021 actief bij VV Dubbeldam. Hier begon ze als keeper, omdat er niemand anders was die op doel wilde staan. Het keepen beviel haar erg goed en inmiddels is ze niet meer weg te denken onder de lat bij Dubbeldam.

Begin als keeper
Miranda begon met voetballen toen ze zes jaar oud was. Echter deed ze dit nooit in club verband. Ze deed voornamelijk mee aan de voetbaltoernooien van het Schippersinternaat. Op deze toernooien was Miranda vrijwel altijd verdediger. In september 2021 besloot Ooms zich aan te sluiten bij VV Dubbeldam. “Ik kwam in de MO19-1 terecht. Dit team had destijds geen keeper dus ik besloot om een keer op doel te gaan staan. Dit vond ik meteen erg leuk. Helaas is de MO19-1 in december 2021 opgeheven, omdat er veel meiden stopte. Ik heb toen een tijdje niet gevoetbald, totdat ik eind maart 2022 aansloot bij Vrouwen 2. Ook hier ben ik gaan keepen.”

Bewust of onbewust op de goede plek
Keepen was voor Ooms een nieuwe uitdaging. Het gaat haar goed af, al vindt ze niet dat er één specifiek ding is waar ze als keeper in uitblinkt. “Volgens mijn trainers sta ik altijd op de goede plek. Of dit nou bewust is of gewoon elke keer goed geluk dat weten we niet, maar ik ga er uiteraard vanuit dat het bewust is. Verder vind ik zelf niet dat ik op een specifiek deel echt uitblink. Wel vind ik dat het momenteel gewoon goed gaat en dat ik steeds beter word. Wie weet komt er op een gegeven moment nog iets waarin ik uitblink.”

Wedstrijd spanning
Voor de wedstrijden heeft de keeper vrijwel altijd gezonde spanning. Ze probeert ervoor te zorgen dat dit niet zo erg wordt dat het haar prestaties beïnvloed. Om hiervoor te zorgen probeert ze ’s ochtends altijd goed te ontbijten. Ook neemt ze voor iedere wedstrijd een Dextro.

Huidige seizoen
Het huidige voetbalseizoen verloopt voor de keeper erg goed. “Toen ik begon met voetballen was keepen nog erg nieuw voor mij. Ik maakte toen erg veel fouten. Inmiddels gaat het een stuk beter. Tuurlijk maak ik nog wel eens een foutje, maar het worden er steeds minder. Ook krijg ik sinds een tijdje keeperstraining en voor mijn gevoel word ik hier echt beter van. Wel wil ik nog beter leren duiken, want dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan tijdens een wedstrijd.”

Zijn keepers echt gek?
Een stelling die veel voor komt in het voetbal is dat keepers gek zijn. Hierom vroegen we aan Miranda of ze het hier mee eens is? “Ik heb die stelling eigenlijk nog nooit gehoord en ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Maar ieder zo zijn ding. Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar ergens begrijp ik het wel. Zelf vind ik het namelijk ook wel eens gek dat ik mijzelf vrijwillig op de bal gooi.

Klik op vv Dubbeldam voor de laatste artikelen over de club.
Klik op vv Dubbeldam voor meer informatie over de club.

Club van de Week-Thomas Nelissen wil het niveau van zijn spelers omhoog krijgen

Thomas Nelissen is 36 jaar oud en is al bij een aantal clubs actief geweest. Momenteel is hij actief bij V.V. Blauw-Wit’81. Hier is hij teammanager van het eerste elftal.

Spelers carrière
Nelissen begon op zijn zesde met voetballen bij RKVV Wilhelmina. Vervolgens speelde hij bij TSV NOAD, FC Tilburg en later Blauw-Wit. Op zijn 26ste stopte hij met voetballen en ging hij zich focussen op het managen.

Teammanager bij Blauw-Wit
Via de huidige hoofdtrainer Sofus de Rooij is Nelissen terecht gekomen bij Blauw-Wit. “Voordat Sofus naar Blauw-Wit ging was hij hoofdtrainer bij FC Tilburg. Hier werkte ik al samen met hem. Toen Blauw-Wit zich meldde voor Sofus vroeg hij of het me leuk leek om met hem mee te gaan. Dat seizoen hadden we met Tilburg al een wedstrijd gespeeld tegen Blauw-Wit. Ze maakte toen al een goede indruk op me. Nadat ik nog een aantal wedstrijden bij ze heb gekeken besloot ik de overstap te maken. Van deze keuze heb ik tot de dag van vandaag nog altijd geen spijt.”

Clubliefde
Vrijwel iedereen die bij Blauw-Wit actief is speelt hier al zijn hele leven. Hierdoor kennen ze vrijwel iedereen en hebben ze veel gevoel voor de club. “Ik ben zelf niet opgegroeid bij de club, maar voel me er ondanks dat enorm thuis. Ik probeer te helpen waar ik kan, zowel bij het eerste elftal als bij andere elftallen. Hierdoor heb ik in de korte periode dat ik bij de club ben al met veel mensen een sterke band opgebouwd.”

Huidig seizoen
Het huidige seizoen loopt in de ogen van Nelissen nog niet zoals gehoopt. “Eind vorige seizoen waren we in mijn ogen enorm sterk. Ik had aan het begin van dit seizoen echt het gevoel dat we die lijn door zouden trekken. Echter hebben we dit seizoen in een aantal wedstrijden onnodig punten laten liggen. Het zal hierom lastig worden om nog hoog te eindigen, al verwacht ik wel dat we nog voldoende punten gaan pakken. De spelers zijn namelijk erg leergierig, waardoor we snel groeien als team. Ik hoop dan ook dat we weer net zo’n mooi einde van het seizoen neer kunnen zetten als vorig jaar.

Ambities
Bij Blauw-Wit heeft Thomas nog voldoende ambities. “Ik ben nog nooit kampioen geworden in mijn trainersloopbaan. Het zou fantastisch zijn als dat lukt met Blauw-Wit, al neem ik ook genoegen met promotie via Play-Offs. Ik denk dat het Blauw-Wit feest hier niet minder om zal zijn.” Naast een kampioenschap hoopt Nelissen voornamelijk dat hij het niveau van alle spelers langzaam steeds verder omhoog krijgt.

Klik op Blauw-Wit’81 voor de laatste artikelen over de club.
Klik op Blauw-Wit’81 voor meer informatie over de club.

Maarten Elst oud-speler van vv Vivoo kan iedereen ‘cafévoetbal’ aanraden

Vandaag gaan wij in gesprek met Maarten Elst, de 27-jarige verdediger van DK Nieuwmoer in België, over zijn transfer. Maarten kan iedereen cafévoetbal aanraden. Het is op elk vlak een verademing: het heeft een hoog F.C. De Kampioenengehalte, in positieve zin.

Carrière in het kort
Maarten Elst is op vier jarige leeftijd bij de smurfen van Vivoo begonnen aan zijn voetbalcarrière. Hij heeft vervolgens in alle jeugdelftallen van de club gespeeld. Bij de overstap naar de senioren heeft hij een tussenjaar genomen, waarin hij doordeweeks op een niet benoemenswaardig niveau heeft gezaalvoetbald. Waarna hij vervolgens weer is aangesloten bij Vivoo 4. Door de combinatie met zijn werk op zondag en zijn verhuizing naar Nieuwmoer (België) stapte hij in de zomer van 2021 over naar DK Nieuwmoer.

Transfer naar België
De overstap van de junioren naar de senioren was bij zondagsvoetbalvereniging Vivoo extra lastig voor Maarten, omdat hij op zondag aan de slag ging als sportjournalist. Aansluiten bij een zaterdagclub of bij een zaterdagteam (die er vooralsnog niet zijn in de gemeente Woensdrecht) lag voor de hand. Door zijn werk als sportjournalist was Maarten echter alsnog veelal op de amateurvelden te zien, zij het niet als speler, maar langs de lijn.

Uiteindelijk is Maarten naar België verhuisd. Als starter was het haast onmogelijk om woonruimte te vinden in de gemeente Woensdrecht. ‘’Het is nog altijd makkelijker om een profcontract af te dwingen bij een betaald voetbalorganisatie dan dat je vandaag de dag geschikte woonruimte vindt. Gelukkig werd ik in België met open armen ontvangen en ben ik intussen goed geïntegreerd in mijn dorp.’’

In aanloop naar zijn verhuizing heeft Maarten het boek ‘Mijn voetballeven’ van Gino Van Looy (Staantribune) gelezen. Daarin stonden allerlei absurdistische avonturen bij zijn caféploeg. Dat heeft Maarten over de streep getrokken om ook het avontuur aan te gaan en op zoek te gaan naar een caféploeg. Nu had Maarten de luxe dat hij met Nieuwmoer in een dorp terechtkwam met twee teams: KFC Nieuwmoer en DK Nieuwmoer. De eerste speelt in derde provinciale (vergelijkbaar met derde klasse in Nederland) en lag dus bij voorbaat al ver boven zijn niveau, vertelt Maarten.

DK Nieuwmoer is een cafévoetbalploeg, verbonden aan Café De Kroon in Nieuwmoer en spelend in de KAVVV, het Antwerpse voetbalverbond. Wekelijks speelt de ploeg tegen andere cafévoetbalploegen uit de (wijde) regio, tot aan Mechelen. ‘’Ik kan iedereen cafévoetbal aanraden. Het is op elk vlak een verademing: het heeft een hoog F.C. De Kampioenengehalte, in positieve zin. Je speelt vaak op een lap grond waar de koeien zelfs niet vrolijk van worden om op te grazen, maar dat heeft tegelijkertijd ook weer zijn charme. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en zou het zo opnieuw doen.’’

Voetbalvereniging Vivoo
Maarten volgt Vivoo op de voet. Elke zondag volgt hij de live tussenstanden en leest hij in de krant wat ze hebben gedaan. Overigens niet alleen met Vivoo, maar met alle West-Brabantse standaardelftallen. ‘’Je hebt altijd en overal iets om over te praten als je mee bent met het regionale amateurvoetbal. De verslaggeving ervan, de smeuïge gebeurtenissen, het zijn dankbare invalshoeken om een gesprek aan te knopen.’’

Zelf probeert Maarten zoveel mogelijk, voor zover het kan naast zijn werk en eigen wedstrijden bij DK Nieuwmoer, wedstrijden in het amateurvoetbal en profvoetbal mee te pikken. Het maakt hem vrij weinig uit of het zaterdag vierde klasse C of Champions League is. Maarten denkt zelfs dat je hem blijer kunt maken met wedstrijden op een wat lager niveau dan bij de absolute top.

In zijn vrije tijd en op vakantie probeert hij altijd wel een wedstrijd of stadionbezoek mee te pikken. Tussen de ultra’s van Levski Sofia, een spannende derby in Luxemburg of een alles-of-niets-wedstrijd in Denemarken, als groundhopper kom je vaak met unieke verhalen thuis van vakantie. Intussen zit Maarten aan de 500+ wedstrijden/stadionbezoeken in 18 landen. ‘’Ik ben nog lang niet uitgekeken, er staan nog een aantal stadions/wedstrijden hoog op mijn lijstje. Denk aan de Belgrado-derby, Boca Juniors, Ferencvaros, clubs met een rauw randje die tot de verbeelding spreken. Ik ben de komende jaren nog wel zoet.’’

‘’Om terug te komen op Vivoo: het is een geweldige club voor alle inwoners van Huijbergen. Zoals bij elke dorpsclub kom je in de jeugd bij je vrienden van de basisschool in een team terecht om bij de senioren te versplinteren over alle seniorenteams. Mijn eerste herinneringen aan de club zijn dat er plannen waren voor een nieuw sportpark om de groei van de club te kunnen bijhouden en om te moderniseren. We zijn nu al een kleine 15-20 jaar verder en er is in de tussentijd weinig tot niks veranderd.’’ Het trainingsveld is in de tussentijd vervangen door een bedenkelijk kunstgrasveld met te kleine afmetingen, er zijn al jaren noodkleedkamers in afwachting op de verhuis/verbouwplannen, maar verder is het sportpark zo goed als een kopie van de eerste keer dat Maarten door de poort wandelde.

Het laatste wat hij ervan heeft gehoord, is dat de renovatieplannen van het sportpark — twee volwaardige velden naast elkaar en nieuwe gemoderniseerde kantine/kleedkamers — is tegengehouden door vleermuisproblematiek. ‘’Doodzonde voor de club, maar tegelijkertijd typerend voor de plaats Huijbergen. Er gebeurt te weinig om de leefbaarheid van het dorp in stand te houden. Starters — zoals ik — trekken weg en dat gaat op termijn ook gevolgen hebben voor de club vrees ik als er geen aanwas meer komt.’’

Als Maarten niet naar België was verhuisd, dan had hij overigens waarschijnlijk nog op de oude voet doorgevoetbald bij Vivoo 4. Een altijd gezellig team, qua sfeer vergelijkbaar met DK Nieuwmoer, maar door zijn werk bij BN DeStem miste hij sowieso alle uitwedstrijden en een handvol thuiswedstrijden. ‘’Het echt onderdeel zijn van een ploeg zoals ik bij DK Nieuwmoer op zaterdag wel heb, was in mijn situatie bij Vivoo daardoor moeilijker. Mede daardoor ben ik in mijn laatste seizoen ook begonnen aan mijn trainersopleiding.’’ Intussen is Maarten in het bezit van zijn UEFA C. Een club trainen zit er vooralsnog niet in, maar op termijn — wie weet komend seizoen — wil hij zijn eerste officiële stappen in het trainersvak zetten. ‘’Het bloed kruipt waar het niet gaan kan in zulke situaties: ik ben in mijn vrije tijd nu eenmaal graag met voetbal bezig.’’

Maarten zijn verwachtingen bij DK Nieuwmoer
Bij DK Nieuwmoer draait alles om gezelligheid. ‘’Met Eric Voeten heb ik de meest begaanbare en benaderbare trainer die ik tot nu toe heb gehad. Hij is een echte liefhebber van het spelletje. Ik kan genieten van de passie die hij in de ploeg legt om iedereen het naar zijn zin te maken. Zijn missie is daarnaast om wekelijks genoeg man zo gek te krijgen om het veld op te stappen, maar hij heeft genoeg overtuigingskracht om in die missie te slagen.’’

Ook komend seizoen zal de ploeg op zoek moeten naar enkele vervangers om de gaten in de ploeg — van spelers die stoppen — op te vullen. Als Maarten in de buurt zou wonen en hij zou nog een avontuur willen aangaan, dan zou hij het wel weten. ‘’Het is zoveel meer dan een wedstrijd van 2×35 minuten. Je maakt de gekste dingen mee, vooral na de wedstrijd in de derde helft uiteraard, maar ook langs de zijlijn is het genieten. Nogmaals: ik kan het iedereen aanraden om het wat traditionele clubvoetbal achter zich te laten en lekker op zaterdagmiddag de wei in te gaan. Geen gezeur onderling of met de tegenstander, gezelligheid voorop.’’

Momenteel draait de ploeg bovenin mee in de vierde klasse. De koploper is al vanaf het begin foutloos en is terecht kampioen geworden. Zelf heeft het team onderweg wat pech gehad en steken laten vallen waardoor zij nu, met nog een wedstrijd te gaan op 11 maart, nog strijden voor de vierde plaats. ‘’Van wat ik heb meegekregen promoveert de top drie naar de derde klasse en worden de gaten — net als in het Nederlandse amateurvoetbal tijdens de coronapandemie — opgevuld met de beste ploegen na de top drie uit de vierde klasse.’’ Met een beetje geluk kan het team dus promoveren aan het einde van de rit, maar het is duidelijk geen sportieve doelstelling van de ploeg geweest.

‘’Ik denk dat het voor de meerderheid van de ploeg weinig uitmaakt of we komend seizoen in de derde of in de vierde klasse spelen. We hebben al eens bewezen dat we goed mee kunnen draaien in de derde klasse. Op basis van een teruggetrokken team waar wij twee keer van hadden gewonnen zie je je concurrenten plots 5 tot 6 bonuspunten extra krijgen en vlieg je er op de valreep alsnog uit. Zeer jammer, maar niks aan te doen. En zoals gezegd: de sfeer is er in de vierde klasse echt niet minder om. Als we dit jaar niet promoveren, dan hebben we volgend jaar weer een kans.’’

Vooruitblik op volgend seizoen
Maarten weet nog niet goed wat het volgende seizoen hem brengt. Hij heeft door de jaren de nodige kleine blessures gehad die zich maar blijven opstapelen. Er is door specialisten al een paar keer aangeraden om een punt achter zijn voetballoopbaan te zetten en een meer constantere sport, zoals zwemmen of fietsen, te beoefenen. Maarten kampt de laatste maanden nogal met achillespeesproblemen en dat lijkt er niet echt beter op te gaan worden. Zijn voornemen om minstens tot zijn 30ste te blijven voetballen lijkt hij dan ook niet te kunnen inlossen. ‘’Al is dat overigens absoluut geen excuus voor het niveau waar ik altijd op heb gespeeld: ook zonder blessures was ik zeker geen international geworden, laat staan speler van een selectie-elftal.’’

Door een blessures op jongere leeftijd is hij sowieso onbewust voorzichtiger geworden op het veld. ‘’En als je iets niet moet zijn, is het te voorzichtig in de duels. Verder was het inzicht er altijd wel, maar de uitvoering liet te wensen over. Ik word tegenwoordig ook veel gelukkiger van langs de lijn naar een goede wedstrijd kijken dan dat ik het binnen de lijnen moet laten zien.’’

Een spelverdeler is Maarten dan ook nooit geweest. Hij is als keeper gestart, vervolgens heeft hij voorin de nodige goals mogen vieren, om als back/voorstopper te eindigen. Maarten heeft ontzettend genoten van het spelletje. Hij hoopt het nog zo lang mogelijk te mogen doen, maar weet gezien zijn blessurehistorie dat het ook geen jaren meer zal duren.

‘’Afhankelijk van mijn journalistieke carrière ben ik nu zoekende naar opties om mijn UEFA C-diploma te benutten. In het meest ideale scenario kan ik als assistent-trainer meekijken met een wat meer ervaren hoofdtrainer en mezelf ontwikkelen als trainer.‘’

Klik hier voor meer informatie over Vivoo
Klik hier voor meer artikelen over Vivoo

Week van het Geld 2023: Bedwing de Bling!

De Week van het geld is een nationaal initiatief vanuit het platform Wijzer in geldzaken. NAC Maatschappelijk, gemeente Breda en Instituut Maatschappelijk Welzijn Breda organiseren de Bredase week.

 “Niet alle jongeren leren vanuit huis verstandig om te gaan met geld. Daarom is het belangrijk dat kinderen hier op de basisschool al over praten. Dat ze hierover tijdens de Week van het Geld bij NAC op een leuke en sportieve manier kennis kunnen opdoen is natuurlijk heel tof. Want door ze op deze jonge leeftijd financieel wijzer te maken, helpen we ze op weg naar financiële zelfredzaamheid als ze ouder worden”. Marike de Nobel (wethouder armoedebestrijding)

Doel themaweek
Het doel van de themaweek ‘Bedwing de bling’ is dat kinderen meer te weten komen over financiële verleidingen en hoe ze hiermee kunnen omgaan. Het is prima om soms aan een verleiding toe te geven, zolang je maar weet wanneer je de bling moet bedwingen om niet in financiële problemen te komen. De leerlingen houden een speurtocht en kunnen hiermee op een ludieke manier geld verdienen. Met het uitvoeren van diverse opdrachten verzamelen ze kennis over omgaan met geld. Deze opdrachten worden door onder andere financiële medewerkers van NAC Breda en medewerkers preventie schulden van de gemeente uitgelegd. De opdrachten gaan bijvoorbeeld over Bitcoins, geldezels en sparen. Met het verdiende geld heeft iedere deelnemer na afloop van de speurtocht de keuze uit verschillende goodies. De afsluiting van de themaweek op vrijdag 31 maart gebeurt met een spetterend optreden van rapper Yes-R.

Voorbereiding voor deelnemende scholen
Alle deelnemende scholen is gevraagd om een zin te bedenken en in te sturen met het thema ‘Bedwing de bling’ erin. Yes-R schrijft met de input een rap en presenteert deze tijdens de afsluiting van het programma.

Alle partners vinden het belangrijk dat jongeren bewust omgaan met geld. Dit onderwerp komt regelmatig terug in projecten, waaronder de NAC Street League. Naast het voetbalelement krijgen deelnemers workshops in de klas over maatschappelijke actuele thema’s.

Klik op NAC Breda voor de laatste artikelen over de club.
Klik op NAC Breda voor meer informatie over de club.

R.W.B. G1JM door twee zeges op rij in de middenmoot van de KNVB 2e klasse 10

Het G-team van RWB Waalwijk zit sportief gezien in de lift. Nadat de eerste competitiewedstrijd met 6-1 was verloren van Chaam behaalde het twee zeges op rij.

Vorige week, uit bij Gilze G1 werd al voor de eerste keer gewonnen. Uit tegen Gilze was een mooie wedstrijd tegen een gelijkwaardige tegenstander maar bleef het G-team van RWB met 4-6 aan de goede kant van de score. Zaterdag 11 maart stond de eerste thuiswedstrijd op het programma. Met een heerlijk zonnetje en een veld wat goed bespeelbaar was ondanks de regenval van de laatste weken mocht het G-team aantreden tegen SVG G4M uit Tilburg. Doordat RWB G1JM met 10-5 won schuift het team op naar de middenmoot van de competitie. De zege was een verdienste van het gehele team, er werd dan ook hard gewerkt door het team, de zege was dan ook een ware teamprestatie. In de goal stond de altijd blije Jaimy die nergens bang van is en weer prima keepte. De meeste doelpunten werden gescoord door Ronald, wat hem de titel Man of the Match opleverde.

Klik op RWB voor de laatste artikelen over de club.
Klik op RWB voor meer informatie over de club.

SJC verdienstelijk lang RKVV Velsen

0

De wedstrijd van SJC tegen rkvv Velsen bracht na een reeks van niet gewonnen duels tegen deze club uiteindelijk een goed resultaat. Met een uitslag die de verhoudingen in het veld op een juiste wijze weergaf. En duidelijk maakte dat de angst van de ploeg op de vierde plek op de ranglijst voor laagvlieger Velsen, feitelijk ongegrond was.

Een stevige wind dwars over het veld was voor de toeschouwers op de volgepakte tribune nauwelijks te voelen maar bleek voor beide teams soms wel een handicap. SJC begon in de inmiddels vertrouwde opstelling en kreeg al heel snel een vrije trap te nemen. Waarbij Sven Wisselink en Timo Verweij hun bekende positie in het strafschopgebied van de tegenstander innamen. Beide verdedigers kwamen nog wel aan koppen toe maar het eindresultaat van deze spelhervatting werd slechts een bal over de lat.

De wedstrijd gaf hierna een rommelige aanblik met nogal wat balverlies bij beide ploegen. Velsen toonde zich steviger in de persoonlijke duels maar SJC stond goed en gaf de tegenstander slechts beperkte mogelijkheden. Velsen zocht het dus nogal eens in het fysiek en Timo Ruigrok werd daar na 12 minuten bij een keiharde charge een eerste slachtoffer van. De daaropvolgende vrij trap werd door de Velsense keeper het veld weer ingewerkt en Strojil schoot de rebound als een streep over de lat. Aan de andere kant dook Lex Hoogervorst een geplaatste vrije trap uit de benedenhoek.

Beide ploegen zochten naar mogelijkheden en Velsen bracht soms vier aanvallers voor de bal maar tot uitgespeelde kansen leidde dit niet Ook SJC kreeg o.a. via de keihard werkende Aaron Koeman slechts mogelijkheden tot er plots, na 40 minuten spelen, toch de 0-1 kon worden opgetekend. Via via was het Martijn van Trigt die zijn eerste doelpunt van deze wedstrijd mocht verzilveren.

Na de rust zagen we een opportunistisch Velsen dat ongeduldig op zoek leek te gaan naar een beter resultaat. Daartegenover plaatste SJC tegenaanvallen met regelmatig een diep gespeelde bal. Na 70 minuten spelen kwam SJC op 2-0. Vanuit een vrije trap van Timo Ruigrok kopte Van Trigt zijn 2 e doelpunt van de middag binnen.

Dit zou volgens de Velsenaren het gevolg zijn van een aantal omstreden beslissingen van het arbitrale trio. De luid protesterende en druk gebarende Velsenaren zorgden voor een chaotische situatie. Waarbij de begeleiding van de IJmondbewoners luidkeels tekeer ging tegen de scheidsrechter. De referee was natuurlijk hierdoor niet tot andere gedachten te brengen en de protesterende Velsenaren restte niets anders dan gewoon de aftrap te nemen. De resterende 20 minuten was SJC de dominerende ploeg. Velsen bleek nauwelijks in staat tot een offensief te komen, En van druk op de verdediging van SJC was alleen sprake bij incidenteel een verre ingooi, soms tot ver in de 16.

Met Xavi voor Aaron Koeman ging SJC verder waar het gebleven was. Even later al leek de 3-0 in de maak maar het afstandsschot van Strojil werd uit de bovenhoek gebokst. Tien minuten voor tijd viel alsnog de derde treffer alsnog. Chris Hoogervorst benutte de gegeven mogelijkheid na een briljante ogende actie: 3-0. De strijd was natuurlijk beslist Met Thijs van Donk voor Timo Ruigrok en later Mark Turk voor ‘man of the match’ Martijn van Trigt, speelde SJC een gewonnen pot. Ook een vrijetrap voor Velzen recht
voor het doel op de rand van de 16 leverde hen niets op. Na afloop een tevreden SJC-coach en een nog steeds op de scheidsrechter mopperende Ronald Dooijeweerd van Velsen. De realiteit was dat SJC 3 punten bij kan schrijven. En met nu nog 3 punten achterstand op koploper HBS de 4 e plaats op de ranglijst inneemt. Concurrenten Hoogeveen en Purmersteijn speelden namelijk gelijk tegen elkaar terwijl RKAVV en HBS hun wedstrijden wel wonnen.

SJC kan zich gaan opmaken voor de bekerwedstrijd tegen het Rotterdamse Antibarbari op 16 maart. Antibarbari noemt zich dé studenten voetbalvereniging van Rotterdam. Met 24 elftallen (18 heren- en 6 dameselftallen), die uitkomen op verschillende niveaus De  eerstvolgende competitiewedstrijd staat op de kalender op 26 maart. Dan is kampioenskandidaat RKAVV in Leidschendam de te kloppen tegenstander.

Klik op SJC voor de laatste artikelen over de club.
Klik op SJC voor meer informatie over de club.

Chiaro Krowinkel van vv ’s-Gravendeel is bezig aan een goed seizoen

Vandaag gaan we in gesprek met Chiaro Krowinkel van vv ’s-Gravendeel. Hij heeft dit seizoen zijn debuut al mogen maken in het eerste en werkt er hard voor om ooit een vaste waarde te worden in dat team.

Carrière
Chiaro begon bij de kabouters bij vv ’s-Gravendeel, maar dat was van korte duur. Na het behalen van zijn zwemdiploma ging die weer voetballen. ‘Toen speelde ik in de F5, toevallig speel ik nu in het tweede samen met Jasper Naaktgeboren, hij was toen mijn trainer in de F5. Dat jaar erop mocht ik naar de F2 en het volgende jaar speelde ik in de F1.’

In de E2 werd Chiaro topscoorder van de gehele club en na dat seizoen heeft Chiaro alleen maar selectievoetbal gespeeld. ‘Na mijn eerste jaar in de C’tjes mocht ik mee met een hoger elftal en maakte dus een jaar eerder de overstap naar de B. Dit was een hele goede lichting jongens waarvan er nu ook een hoop in 1 spelen. Met de B1 gingen we dat jaar erop gelijk met zijn allen door naar de A (O19). Ik was toen pas 16. Na 2,5 jaar O19 en een half jaar in het derde speel ik nu in het tweede elftal.’

Huidig seizoen
‘Dit seizoen is het eerste seizoen in lange tijd dat het tweede elftal echt weer een goed niveau heeft. Het was een compleet nieuwe groep. Een aantal spelers die uit het eerste terugkwamen, een aantal jongens die al in het tweede zaten en een groot aantal jongens die vanuit de jeugd kwamen. Het duurde niet lang voordat we een hechte groep waren, maar het is toch wennen op het veld. Gelukkig is onze trainer Robbie Plaisier een goede trainer met een duidelijke visie waardoor het een stuk makkelijker voetballen wordt. De eerste seizoenshelft zijn we in de middenmoot geëindigd van de tweede klasse. In de tweede seizoenshelft nu merken we dat we steeds beter voetballen en makkelijker kansen creëren maar deze worden nog niet altijd benut. Daardoor staan we weer in de middenmoot terwijl we voetballend meekunnen met de bovenste ploegen.’

Hoogte- en dieptepunten
Chiaro heeft meerdere hoogtepunten bereikt in zijn carrière. ‘Ik ben een aantal keer clubtopscorer geweest en dat was zeker leuk, maar niks komt in de buurt van de O17 en de O19. Het was een vriendenteam, maar wel met een hele goede lichting jongens. We werden in de O17 ongeslagen kampioen in de tweede klasse. Het jaar erna gingen we met het hele team naar de O19 en we gingen naar de eerste klasse. Hoewel er twijfels waren of dit niet te hoog gegrepen was werden we weer kampioen. Dat waren voor mij de leukste jaren in mijn voetbalcarrière tot nu toe.’

Het dieptepunt van Chiaro zijn voetbalcarrière is waarschijnlijk hetzelfde als bij vele andere amateurvoetballers, namelijk corona. ‘Door corona werd onze goede vorm in de O19 onderbroken. Het jaar daarna viel het team uit elkaar. Veel jongens gingen door naar de senioren en ik kon niet mee, omdat ik te jong was. Aan het begin van het eerste seizoen met de nieuwe O19 scheurde ik twee enkelbanden en lag ik er drie maanden uit. Toen ik weer terugkwam na een paar weken heb ik door omstandigheden het plezier een beetje verloren. Ik stopte daarom met voetbal en na een tijdje nam de voetbal contact met mij op en vroeg of ik in het derde wilde voetballen. Daar heb ik vorig jaar het seizoen afgemaakt.’

Echte clubman!
‘Er zijn veel fijne personen op de club, maar als ik er een moet kiezen ga ik voor John Kolmsberg. Ik ben in contact gekomen met hem doordat ik zijn zoon training geef. Hij heeft vroeger in het eerste gespeeld in de verdediging. In de periode dat ik bij het derde speelde trainden we ook wel eens samen met de veteranen waar hij speelt. Toen hadden we steeds vaker contact. Ook hielp hij vaak met training geven aan de jeugd als de andere trainer niet kon komen. Ik heb veel van hem geleerd en we kunnen altijd wel lachen samen. Ik mis trainen met de veteranen soms wel. Gelukkig trainen zij tijdens de zomerstop door en kan ik dan weer meedoen.’

Vooruitblik op dit seizoen
‘Dit seizoen zijn we vooral bezig met het proces. Je ziet dat we met de week beter gaan voetballen. Afgelopen week hebben we onze beste wedstrijd gespeeld dit seizoen en hebben we met 7-0 gewonnen van COAL 2. Ook al gaat het nog niet elke wedstrijd zo makkelijk, de overwinningen komen vanzelf. Ik denk dat we dit seizoen vooral ervaring op moeten doen en dat we volgend seizoen mee gaan draaien voor promotie naar de reserve eerste klasse!’

Foto’s: Sandra Barth

Klik op de link voor meer artikelen over vv’s-Gravendeel
Klik op de link voor meer informatie over vv’s-Gravendeel